7/12/10

11è. Per què es produeix la boira?



L’altre dia anava en cotxe a primera hora del matí i em vaig trobar amb una densa boira, cosa que em va fer posar les llums corresponents. Em va cridar molt l’atenció aquest fenomen, ja que no n’havia trobat mai en aquesta zona del Vallés Occidental, sinó que és més pròpia de les zones més baixes com Lleida o Vic. Va ser un pensament que em va marxar ràpid, però la meva copilot igual d’estranyada que jo em va preguntar...I per què es produeix la boira? Davant d’aquesta pregunta un llarg silenci i llavors se’m va encendre el dispositiu d’alarma, i dins del meu cap no parava de ressonar la seva veu....perquè...perquè...perquè... (eco)


No vaig poder dormir aquella nit, així és que em vaig empassar totes les emissions del temps de tv3, vaig estar a punt de trucar al Tomàs Molina i tot. I finalment vaig trobar la resposta de per què es produeix la boira en determinades zones.

I AIXÒ PER QUÈ?

Ens trobem davant d’un fenomen meteorològic aparentment simple, però molt divers. La major part de les boires es produeixen a l’evaporar-se la humitat del terra, la qual cosa provoca l’ascens de l’aire humit que al refredar-se es condensa donant lloc a la formació d’aquests núvols baixos. No a tot arreu hi ha la mateixa boira, així doncs, es classifica segons el tipus de refredament que va donar origen a la condensació. Hi ha la boira de vapor, la boira de gel, però les que més predominen en les zones de Lleida i la que vaig contemplar jo a Sabadell són la boira de radiació i la boira de vall. Aquesta última es forma a les valls, normalment a l’hivern. És el resultat de la inversió de temperatura, causada per l’aire fred que s’assenta a la vall, mentre que l’aire calent passa per damunt d’aquest. És per això que a l’hivern quan a la resta de Catalunya fa sol, a les zones de Lleida hi ha boira. Normalment dura bastant dies. L’altra, la boira de radiació és molt semblant, es dóna quan la temperatura del terra és refreda o quan hi ha molta humitat a les capes baixes del terra. El calor puja cap amunt i es produeix una condensació en l’aire proper al terra, donant lloc a la boira. Normalment aquesta és de curta duració.

En aquests casos les llums que s’utilitzen són les antiboira que són de color groc, ja que aquest color produeix una major dispersió en les partícules d’aigua que la formen.

L’aparició d’aquest fenomen meteorològic és molt perillós, per això en alguns aeroports s’ha intentat combatre la boira a través de l’ús de calor o dispersant partícules de sal en l’aire, la qual cosa ha tingut cert èxit en temperatures per sota dels 0ºC.


Finalment, després de saber això ja vaig poder dormir tranquil•lament...