7/12/10

10è. Per què el mes de febrer té 29 dies?



Aquest passat mes de febrer m’he adonat que només te 29 dies. Pensareu que normalment visc a la lluna, perquè és un fet obvi que sabem des que tenim raó. Però moltes vegades no ens adonem d’una cosa fins que ens afecta de ben aprop. I això és el que m’ha passat, quan l’altre dia un amic meu em va dir que feia 1 any que sortia amb la seva xicota, i jo per felicitar-lo el dia que tocava li vaig preguntar en quin dia ho celebraven, i em va dir que el 31 de cada mes. Jo m’ho vaig apuntar a la ment, però per sorpresa meva quan va arribar el mes de febrer em vaig adonar que no el podria felicitar!! Què fas quan tens alguna celebració el 30 o 31 al febrer? No existeixen aquestes dates! Vaig pensar que era una mica injust pel meu amic i la seva xicota, i com sempre em vaig posar a pensar en per què justament el mes de febrer només te 28 o 29 dies.



I AIXÒ PER QUÈ?

L’origen es situa en la necessitat d’introduir un dia addicional cada quatre anys, amb l’objectiu de sincronitzar la duració del calendari de 365 dies amb el temps real que inverteix la Terra en donar una volta al voltant del sol, que és una mica més, concretament 5 hores, 48 minuts i 46 segons respecte al punt d’equinoci primaveral. Per tant, per això cada quatre anys existeix un 29 de febrer.

Amb tot això abans de la reforma del calendari portada a terme per Juli Cèsar, l’any romà començava al més de març i tenia 10 mesos de 36 dies, més 5 dies dedicats a les festes saturnals. A partir de la reforma juliana, l’any va passar a tenir 12 mesos ( de 30 o 31 dies) incorporant dos mesos, que es van anomenar gener i febrer. Els mesos de 31 dies eren els imparells: març, maig, cinquè, setè, novè i gener. I els de 30 eren els parells: abril, juny, sisè, vuitè i desè. Al febrer li van correspondre 29 per a obtenir els 365 dies. A Juli Cèsar se li va brindar l’honor de designar un mes amb el seu nom, i l’escollit va ser el cinquè mes, que a partir de la reforma juliana es va anomenar Juliol. El seu fill adoptiu, Juli Cèsar octavià, que va ser designat emperador amb el títol de “augustus”, va assumir el poder absolut donant origen a l’Imperi Romà. Al seu honor es va anomenar agost al mes sisè, però donat que el mes només tenia 30 dies i no podia ser que l’emperador augustus tingués un mes amb un dia menys que el seu pare, ho van resoldre agregant un dia mes que van treure del ultim mes, passant febrer de tenir 29 dies a tenir-ne 28.