19/8/08

6è. Per què es diu "ets més xulo que un vuit"?


Potser no l’heu sentit massa, de fet la frase i el significat tindria més sentit en castellà. “Eres mas chulo que un ocho” és una expressió que s’utilitza quan et refereixes a que una persona és molt xula, que te molta xuleria.
En un primer moment pots pensar... què te a veure tenir xuleria amb el número vuit? Potser te a veure amb aquells dibuixos animats que sortien tot de números i un ratolí i cada un tenia una caracterització diferent. Però ara que ho recordo el número 8 era un tipus grassonet que només pensava en menjar i dormir, per tant...de xuleria poca!
Haurem d’investigar per un altre cantó aquest número 8, i em sembla recordar que més aviat te a veure amb transports públics. No us espanteu que no te res a veure amb rodalies, regionals ni tot el que això comporta, com poden ser retrassos, avaries... El que m’ha vingut a la memòria és un tramvia amb el número 8, i crec que això pot tenir relació amb la nostra investigació sobre la xuleria.


I AIXÒ PER QUÈ?



Anem a teletransportar-nos. L’inici d’aquesta frase ens situa a Madrid, ja que antigament hi havia un tramvia que arribava fins on es celebrava la berbena de San Isidre. Aquest tramvia era el número vuit i tots els seus ocupants anaven vestits de “chulapos” i “chulapes”, que eren uns vestits típics de Madrid. Per aquesta raó es va començar a dir la frase “eres más chulo que el ocho”. En relació amb el tramvia amb la numeració 8. Amb el pas dels anys el tramvia ha desaparegut, però l’expressió ha sobreviscut i hi ha molta gent que l’utilitza, almenys a Madrid!
Hi ha una altra versió més científica sobre l’origen de la frase feta. Té un significat més aviat matemàtic, i diu que la frase continua amb “ que de pie vale ocho y acostado infinito” en referència al símbol infinit que s’utilitza en les matemàtiques. Clar, clar....a veure qui és més xulo que l’infinit eh!? A més l’infinit és un numero que sempre m’ha fet molta ràbia. Per exemple, la típica conversa de dos enamorats:
- T’estimo molt!
- Jo més
- No tonto, jo més que tu!
- Doncs jo infinit!
I ara que li dius?? Quina ràbia! Què vol dir això d’infinit? A més, és com dir calla ja! pq. després d’infinit ja no pots dir res més. Però sempre hi ha el típic que acaba dient ...doncs jo infinit al quadrat! I ja l’hem liat altre cop!
D’aquí la xuleria de l’infinit segons els matemàtics, adaptada a la meva versió perque ningú és més xula que jo!
Us podeu quedar amb la versió que més us agradi, si sou més de tradicions i de mitjans de transport, os si sou més científics. Per cert, algú sap alguna altra versió? No se ja posats...